Titi Aur, cel mai cunoscut pilot de raliuri din România, a fost prezent în studioul Sport Total FM, în cadrul emisiunii „Fluier Final” din 14 iunie, pentru a discuta cu realizatorul Narcis Drejan, despre conducerea defensivă și despre iubirea pilotului român față de autoturisme.
Pilotul de raliuri a debutat în Raliul Brașovului, în 1986, cu o Dacia 1300. Titi Aur a obținut 8 titluri de campion al României, până în 2006, a participat la câteva campionate de World Rally Championship, iar din 2009 deține o școală proprie de conducere defensivă și pilotaj.
,,Pasiunea aceasta pentru automobilism a apărut în altă viață, pentru că de când mă știu, de foarte mic copil mi-a stat gândul doar la mașini, să conduc și să manevrez orice vehicul, de la bicletă și trotinetă, și chiar căruța cu cai dacă se putea.
Mi-a plăcut dintotdeauna să conduc acel vehicul, să-l conduc așa cum vreau eu și de aceea îmi place să spun, dar chiar și cred că pasiune pentur mașini vine din altă viață. Nu a fost ceva declanșator, pur și simplu mi-a plăcut dintotdeauna, mașinile pe patru roți, chiar dacă merge și cu mașinile pe două roți, asta facem așa ca semi-cascadorie, dar nu mersul pe două roți. Mersul cu motorul nu este pasiunea mea, deși știu să merg la nivel de scuter, maxim 60 km/h, peste 60 km/h, îmi este frică, dar cu mașina sunt deschis să fac tot ce se poate. Mașina va rămâne întotdeauna în sufletul meu.
În România era complicat de făcut orice cu mașina, ne oprea circulația iarna și pentru mai multe motive era limitată și benzina, atunci am fugit din România, iar în 1988 am făcut o școală de pilotaj din nordul Parisului, deși locuiam la Nisa. Eram fugit de două ori din țară, pot să zic am avut o aventură, iar apoi m-am întors tot ilegal în țară. Mi-am luat un prieten și actuala soție, moment în care am trecut granița înapoi cu foarte multe peripeți, cu riscuri și cu o lungă poveste. Am făcut acea școală de pilotaj pentru că voiam să știu cum se conduce corect.
A pilota și a conduce sunt două lucruri complet diferite, atunci când conduci trebuie să ajungi de la un punct la altul fără a ajuns la limită și dacă am ajuns la limită înseamnă că se întâmplă ceva, iar când pilotezi, trebuie să fac totul la limită, să accelerez maxim, să frânez maxim, adică să fac totul la limită, pentru că aceasta este rolul competiției. Deci sunt două moduri total diferite de a merge cu mașina, deci conduc sau pilotez.
Cele două feluri de a te deplasa cu mașina se amestecă în una dintre următoarele situații, fie mă duc la o competiție și merg mai încet decât ar trebui, adică nu sunt la limită, riscul fiind că nu voi avea rezultate, pilotul este slab și este huiduit de public, dar riscul cel mai mare este când mă duc pe stradă și ar trebui să conduc, când mă duc pe stradă și ajung să-mi asum manevre la limită, să frânez, să scârție roata, să derapez, să controlez mașina în derapaj, ceea ce nu este deloc de preferat. Deci sunt două lucruri care ar trebui să fie total diferite. Când conduc mă deplasez cu mașina cu familia, mă duc la mare, la serviciu și nu ajung la limită, când pilotez trebuie să fiu la limită la maximum”, a spus Titi Aur la Radio Sport Total FM.
Întreaga discuție poate fi ascultată pe site-ul nostru, www.SPTFM.ro, accesând înregistrarea de mai jos.