F1: Filmul – Film vs Realitate

Ca pasionat al Grand Prix-ului – Formula 1 (F1), am așteptat cu nerăbdare să văd filmul pentru marele ecran, F1: The Movie (cunoscut și ca “F1: Filmul”), mai ales că din distribuție face parte Brad Pitt – un actor care mai apare într-un alt film sportiv din topul preferințelor mele: Moneyball. Înainte de a vorbi despre film în comparație cu campionatul F1, să vă spun pe scurt câte ceva despre acest sport.

Grand Prix – Formula 1 – F1

Formula 1 (F1) are o istorie lungă, 75 de ani de existență fiind marcați anul acesta printr-un eveniment special la care au participat echipele actuale cu întregul lor staff și piloți, inclusiv campionul mondial de 7 ori, Lewis Hamilton, care și-a făcut prima apariție oficială ca viitor pilot Ferrari, în timp ce încă concura pentru Mercedes.

Istoria F1 s-a desfășurat pe circuite din toată lumea și a dat naștere altor serii precum F2, F3, F4 etc., iar mai recent, din 2023, a fost lansată F1 Academy – o competiție dedicată femeilor, inițiativă pusă în mișcare de Susie Wolff, soția lui Toto Wolff (CEO al Mercedes-AMG Petronas F1 Team) și Managing Director al acestei noi serii.

Pe scurt despre F1: În prezent, în F1 concurează 10 echipe, fiecare cu câte 2 piloți. Din 2026 va intra oficial în vigoare o nouă echipă, Audi F1, care va prelua locul echipei actuale Stake F1 Team Kick Sauber, iar multe alte schimbări sunt așteptate în viitor, inclusiv la nivel de motorizare și anvelope. Un campionat este format din mai multe curse pe circuite din întreaga lume, desfășurate în weekend-uri (de vineri până duminică) și constă din 3 sesiuni de antrenament (două vineri și una sâmbătă), urmate de calificări sâmbătă, iar duminică are loc cursa principală. De menționat că au fost introduse recent și sesiunile de Sprint – curse rapide cu un număr redus de tururi.

Deși au existat numeroase documentare și materiale inspirate din F1, documentarul Drive to Survive de la Netflix a fost cel care a atras probabil cea mai mare atenție. Acesta reprezintă un rezumat al evenimentelor din campionatele anterioare și conține secvențe exclusive și interviuri cu piloți, staff și liderii echipelor.

Începând cu anul 2000, F1 a inspirat și o serie de jocuri video dezvoltate de Codemasters și distribuite global de EA Sports, divizie a Electronic Arts (care are și o filială în România). Seria s-a dezvoltat constant, oferind jucătorilor mașini, circuite și evenimente bazate pe realitate. Motorul grafic a evoluat semnificativ în ultimii ani, permițând o imagine și o fidelitate extrem de apropiate de realitate, fapt confirmat și de recenziile redactorului șef al Sport Total FM și ale redactorului de la MovieNews.ro, Narcis Drejan, pentru F1 24 și F1 25 (ultimul lansat recent pe console și PC).

Bineînțeles, F1 a captat atenția și a celui mai mare producător de jucării din lume, LEGO, care a lansat o serie specială de produse dedicate Grand Prix-ului, inclusiv mașini și modele pentru toate vârstele. Fanii cunosc deja numeroșii producători care creează machete și colectabile dedicate acestui sport. De asemenea, din 2026 s-a confirmat o colaborare între F1 și Disney.

Campionatele de F1 sunt urmărite de un număr tot mai mare de fani, atât prin televiziune și aplicații de streaming (cum ar fi aplicația oficială F1), cât și live pe circuite, unde numărul de spectatori depășește adesea sutele de mii.

F1: Movie/”F1: Filmul”

Sigur ai văzut Tron: Legacy, Oblivion și desigur Top Gun: Maverick – ultimele două cu Tom Cruise în distribuție, iar acestea au fost regizate de Joseph Kosinski cel care se ocupă și de F1: Movie unde face, din nou echipă cu Jerry Bruckheimer (Days of Thunder – cu Tom Cruise).

Povestea filmului

Cu o implicare din partea Mercedes și a lui Lewis Hamilton, ca producător executiv, Apple fiind unul dintre principalii finanțatori alături de, bineînțeles F1, filmul ni-l aduce în prim plan pe pilotul Sonny Hayes – interpretat de Brad Pitt – un veteran care a condus pentru Lotus în anii ’90 dar care, datorită unui accident la Spanish Grand Prix a făcut ca acesta să fie scos din “grilă”. Acum el activează, retras, ca pilot de închiriat și-și alege să conducă ce vrea și unde vrea. Așa începe și filmul cu Sonny într-o cursă de 24 ore la Daytona, unde va primi o vizită-surpriză: fostul său coleg de la Lotus, Ruben Cervantes (Javier Bardem), care acum deține APXGP F1 aflată la ananghie. Echipa s-a este deja la jumătatea campionatului și i s-a impus ca dacă nu câștigă cel puțin o cursă, să vândă echipa. Acesta este și motivul apariției lui Ruben în fața lui Sonny.

După ce Sonny în APXGP (APEX GP) dă nas în nas cu Joshua Pearce (J.P.) intepretat de Damson Idris care de la prima întâlnire și-a arătat disprețul față de Sonny numindu-l “floricică” (traducerea nu-mi aparține) – făcând referire la faptul că este foarte bătrân.

Sonny o va cunoaște pe directorul tehnic Kate McKenna (Kerry Condon) cu care va colabora atât pe plan amoros cât și pe partea tehnică în ceea ce privește mașina, și ușor-ușor se va apropia de întreg staful APXGP.

Din nefericire încercările de campionat sunt dezastroase, fie din cauza lui Sonny și a stilului său de a conduce, fie din cauza problemelor cu colegul său de echipă fiind constrânși să ajungă la un consensus. Va reuși oare Sonny să ducă echipa măcar la o singură victorie, în cazul de față, cu numai câteva campionate rămase? Vom afla acest lucru în ultima parte a filmului care are loc pe faimosul circuit din Abu-Dhabi.

Behind the Scenes

Brad Pitt este, de asemenea, producător alături de compania sa, Plan B. Implicarea lui Lewis Hamilton în proiect a fost extrem de importantă pentru Pitt – l-a ajutat în sesiunile de pregătire pentru pilotaj și a contribuit la autenticitatea reprezentării F1-ului în film. Brad Pitt are deja experiență în domeniu: în 2023 a participat la o sesiune de testare cu un monopost McLaren MCL60 la Circuit of The Americas din Austin, unde a atins viteza maximă de 317,041 km/h. Actorul și-a exprimat dorința de a atinge pragul simbolic de 321,869 km/h (200 mph).

Regizorul Joseph Kosinski s-a documentat meticulos, participând la multiple sesiuni de F1. Contribuția scenaristului Ehren Kruger (alături de Kosinski) a fost la fel de valoroasă pentru autenticitatea proiectului.

Filmul integrează atât sponsorizări reale (cu branduri existente), cât și elemente fictive, precum echipa APXGP – prezentată ca a 11-a echipă din grilă. Astfel, numărul total de piloți activi în film ajunge la 22.

Pe plan tehnic, Kosinski (alături de cinematographer Claudio Miranda cu care a lucrat și pentru Top Gun: Maverick) a inovat prin integrarea a 7 camere speciale Sony Bespoke 6K (codec XAVC-I) montate direct pe mașinile de curse. Acestea captează imagini din perspective unice: la nivelul pilotului și de sus, deasupra. Camera “se rotește” fluid între partea frontală și cea posterioară a mașinii, dar și în interior. Regizorul completează aceste cadre cu shot-uri la nivelul roților, laterale, de la aripă sau din perspective aeriene asemănătoare unei drone, creând o experiență vizuală spectaculoasă. Pentru alte scene de acțiune au fost folosite camere DJI Ronin 4D, iar întreg filmul a fost filmat cu aceste camere care sunt certificate IMAX.

Coloana sonoră a filmului este excepțională, avându-l pe legendarul Hans Zimmer ca principal compozitor. Pentru a completa imaginile spectaculoase, filmul beneficiază și de piese contemporane precum: Lose My Mind (Doja Cat), Messy (ROSÈ), Just Keep Watching (Tate McRae), OMG (Tiësto) și Drive (Ed Sheeran) – aceasta din urmă având chiar un videoclip special inspirat din lumea Formula 1.

Melodiile au fost alocate perfect, combinând mai multe stiluri care se potrivesc ideal atât secvențelor de acțiune și curse, cât și celor romantice (da, există câteva), de tensiune, precum și scenelor de interior – cum ar fi acea discotecă din Miami unde Tiësto este la pupitru. De remarcat sunt și cele două cadre în care Sonny apare din depărtare, într-o atmosferă cu tentă… supereroică.

F1: Film vs Realitate

Filmul a fost lansat în cinematografe exact în weekend-ul de vineri când a avut loc Marele Premiu al Austriei pe Red Bull Ring, iar eu l-am văzut sâmbătă, ratând sesiunea de calificări, dar am prins imediat reluarea.

Desigur, așteptările fanilor Formula 1 sunt mari de la un astfel de film, mai ales că acesta este oficial licențiat de F1. Nu este însă un documentar, ci un film în stilul unui blockbuster de vară, cum remarca și colegul meu Sorin Mincă în recenzia sa. După cum am menționat, filmul combină multiple genuri – de la romantic și acțiune până la curse spectaculoase.

Producția a fost concepută intenționat pentru un rating de vârstă accesibil, dar include elemente autentice din F1 și strategii pe care fanii experimentați le vor recunoaște și aprecia, fără însă a deruta spectatorii ocazionali. Balanța creată de Kosinski este una remarcabil de bine echilibrată. Interesant este că în film, în prima cursă, la turul de formare, Sonny refuză să plece de pe poziție, perturbând întreg ritualul – un gest strategic explicat ulterior în poveste. Coincidența face că în Marele Premiu al Austriei din același weekend s-a produs un incident rar: mașina lui Carlos Sainz (Williams) a avut probleme tehnice în turul de formare și ulterior a luat foc – incident care nu a mai avut loc (de zeci) de ani buni.

Termeni tehnici și elemente strategice specifice F1 sunt integrate subtil în film, sporind autenticitatea fără a supraîncărca naratiunea. Prezența jurnalistului britanic Will Buxton (cunoscut din “Drive to Survive”) și comentariile live ale prezentatorilor Sky Sports F1, Martin Brundle și David Croft, adaugă realism. Filmul utilizează și grafice similare celor din transmisiile reale, inclusiv în scenele de comunicare radio, deși lipsește afișajul detaliat (din partea stângă a transmisiei) cu pozițiile piloților, strategiile de pneuri și alte detalii.

Acțiunea se bazează pe campionatul din 2023, cu filmări realizate în paralel cu evenimentele reale din 2023-2024. Pitt și Idris Elba și-au făcut antrenamentele pe mașini de Formula 3 și 2 la circuitul Paul Ricard. În film apar numeroși piloți actuali (inclusiv Hamilton, Verstappen și un cameo amuzant al lui Fernando Alonso), dar fără interacțiuni directe cu personajele principale. Un gag cu Frédéric Vasseur sigur va isca zâmbete, și avem și o apariție a lui Toto Wolff.

Tehnica de filmare se concentrează pe perspective intime, cu camere montate în cockpit și cadre apropiate ale mașinii principale, alternând cu imagini mai largi preluate din curse reale sau reconstituite. Filmul include scene pe podium și pe circuite emblematic precum Monza și Abu Dhabi, precum și două accidente inspirate din evenimente reale: cel al lui Martin Donnelly din 1990 și cel dramatic al lui Romain Grosjean din 2020, cu o aluzie la accidentul lui Niki Lauda din 1976, pe care l-ați văzut și în filmul Rush.

Brad Pitt a impresionat lumea motorsportului cu abilitățile sale de șofer, primind chiar oferte de la echipe de curse după filmări. “Întotdeauna am iubit cursele“, a mărturisit Pitt, evocând amintiri cu Jackie Stewart și pasiunea sa pentru MotoGP în anii ’90. Actorul a dezvăluit că a încercat timp de 20 de ani să realizeze un film despre curse până la acest proiect.

Colaborarea cu Apple a fost crucială, facilitând accesul la personalități cheie din F1, inclusiv piloți și șefi de echipă, cu Hamilton jucând un rol esențial în autenticitatea producției.

APEX

Inițial, filmul urma să poarte titlul “Apex” (care înseamnă “vârf” sau “apogeu”). Acest concept este explicat de Sonny în film, dezvăluind că, după accident, cuvântul a devenit o mantra personală care l-a motivat să continue să conducă. Deși titlul final a fost schimbat, termenul a fost păstrat în denumirea echipei fictive din film – APXGP. (APEXGP)

Filmul reușește să transmită emoții și empatie, deși dezvoltarea personajelor este relativ limitată, la fel și interacțiunea dintre ele. Cadrele spectaculoase – de la orașul Miami, circuite, și până la garajele echipei – creează o atmosferă vizuală impresionantă. Balanța dintre ficțiune și realitate este menținută cu pricepere, oferind o poveste accesibilă atât fanilor motorsport, cât și publicului larg. Ce urmează mai departe?

Asemănările cu “Days of Thunder” (cu Jerry Bruckheimer implicat în ambele proiecte) sunt evidente. Cu o durată de 2,5 ore, filmul oferă o experiență cinematografică satisfăcătoare care lasă deschisă posibilitatea unei continuări. Kosinski a sugerat (via CQ) deja un potențial crossover cu universul “Days of Thunder”, care ar reuni pe Pitt și Cruise după 30 de ani de la “Interview with the Vampire”.

F1: The Movie/”F1 Filmul” este disponibil cinematografele din România începând cu 27 iunie, distribuit de Vertical Entertainment, și F1 2025 continuă din 6 iulie pe Silverstone.

Acest articol este realizat în colaborare cu MovieNews.ro

- Advertisement -