Costin Fântână, unul dintre cei mai buni piloți și copiloți de off road din România, și-a descoperit microbul pentru acest sport plin de adrenalină în urmă cu 15 ani. Atunci a renunțat la alpinism și la mersul cu rucsacul pe munte pentru a concura în curse extrem de dificile ale căror trasee le cunoaște doar în momentul în care urcă în mașina de teren.
Când îți intră microbul off-road-ului în sânge, cu greu mai scapi de el! Așa i s-a întâmplat și lui Costin Fântână, unul dintre cei mai apreciați piloți și copiloți ai acestui sport plin de adrenalină. Sportivul concurează de ani buni, la Clasa Extrem cea mai dificilă dintre cele șase ale acestui sport.
„Pasiunea pentru off road a venit după ce eu mergeam foarte mult la munte și eram pasionat de tot ce înseamnă alpinism, mers pe munte, la pantă… Aveam o mașină normal, nu aveam un 4×4 și iarna, când ningea, trebuia să lăsăm mașinile la bază și să urcăm cu echipamentele după noi. A venit un prieten cu o mașină 4×4 și am început să urcăm cu el și, când am văzut cât de mult ne ajută, s-a declanșat microbul, pasiunea”, a povestit Costin Fântână, președintele al Comisiei Naționale de off road din cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv.
Nu știi traseul înaintea cursei
Ușor, ușor a dat mersul cu rucsacul în spate pe cel cu mașina de teren în locuri greu accesibile. Chiar dacă au trecut 15 ani de la primul său concurs, Costin își amintește de el ca și când s-ar fi întâmplat ieri.
„A fost pe 1 decembrie 2005, am fost cu fratele meu, inițial am zis că mergem să ne uităm și când am ajuns acolo am văzut că au și o clasă standard, unde ne încadram cu mașina noastră și ne-am și înscris, am ieșit pe locul 3″, și-a adus aminte Costin Fântână, președintele al Comisiei Naționale de off road din cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv.
În toți anii care au urmat, sportivul a participat la sute de curse, pe multe dintre ele le-a și câștigat, iar mărturie sunt cele peste 100 de cupe și trofee care stau la loc de cinste în biroul său. Ce este cel mai interesant în sportul pe care îl practică de atâția ani este faptul că nu știe traseul dinainte! Pe lângă off road, Costin a mai cochetat si cu rally raid-ul.
„Și la rally raid și la off road traseul nu îl știi, e la prima vedere, primești caietul de drum dimineața, nu știi nimic! Din punctul acesta de vedere e mai aventuros, nu știi ce te așteaptă, nu faci recunoașteri. Ai luat startul și nu știi unde te duci.Primești un caiet de drum și după el te ghidezi. Pe el ai toate indicațiile”, a spus Costin Fântână, președintele Comisiei Naționale de off road din cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv.
A avut și experiențe mai puțin plăcute
În toți acești ani de când practică off road-ul, Costin s-a întâlnit și cu situații mai puțin plăcute, iar una dintre ele s-a petrecut la un concurs de orientare, la Arad. Era un concurs pe echipe, o echipă era formată din două mașini. Participanții au trecut printr-o vale, iar pe GPS le arăta că este un drum județean care urca spre Muntele Găina.
„Prin anii 90 a venit o viitură mare, a rupt drumul cu totul și noi mergeam pe câte o bucățică de drum unde mai exista asfalt, bornă kilometrică…. era plin de frunze, de copaci căzuți. La un moment dat dispărea cu totul și coborai asigurat cu trolii în râu, mergeai prin râu, te uitai, apoi vedeai că pe partea cealaltă a apărut iar drumul… hai iar în drum, mai mergeai 30 de metri se termina … A început să plouă tare, s-a întunecat, a început să crească râul, nu mai vedeai pe unde calci, mergeai prin apă. Am lăsat mașinile la 500 de metri de finish, nu am mai putut să le scoatem de acolo din cauza apei și a oboselii. Toate mașinile au rămas în râu câte o zi, câte două”, a mărturisit Costin Fântână, președintele Comisiei Naționale de off road din cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv.
După cursă a ajuns și la spital din cauza unei accidentări.
„Am rămas mai în urmă un pic și, fiind întuneric, am alunecat pe niște pietre și am căzut cu spatele pe o stâncă ascuțită. A doua zi am mers la spital că mă durerea foarte tare spatele”, a adăugat Costin Fântână, președintele Comisiei Naționale de off road din cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv.
Un sport cu 6 clase
Off road-ul este o ramură sportivă a Federației Române de Automobilism Sportiv care cuprinde 6 clase: Standard A (cu mașini ale căror motoare au capacitatea de 2000 CC), Standard B ( mașini ale căror motoare au peste 2000 CC), Challange (cu mașini standard cu multe modificări, care cuprind printre altele roți mai mari și modificări ale caroseriei), Open (mașini cu sașiu tubular), Open CSV și Extrem, din care fac parte mașinile care nu au limite la modificări. Off road-ul are un Campionat Național de Trophy și evenimente restricționate ( cupe off road). Campionatul Național de off road cuprinde 7 etape, dar în acest sezon au fost doar 4 din cauza pandemiei de Coronavirus. În pauza declanșată de pandemie, piloții de la off road nu s-au plictisit deloc.
„Am avut timp să ne reparăm mașinile. Noi suntem destul de uniți și ținem legătura… toți am stat în garaj și am lucrat la mașini”, a declarat Costin Fântână, președintele Comisiei Naționale de off road din cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv.
Cele 4 etape din acest sezon al Campionatului Național de Trophy sunt: Runcu, Târgoviște, Sărata Monteoru și Slanic Moldova.
Cu maximum 5000 de euro, îți poți modifica o mașină
În atelierul lui Costin, mașinile se asamblează de la zero, iar înaintea unei etape este agitație mare. Sportivul spune că nu îți trebuie foarte mulți bani ca să poți să modifici o mașină pentru un concurs.
„După părerea mea, știind și restul ramurilor din FRAS, cred că este printre cele mai accesibile. Cu 4000, 5000 de euro poți începe să îți pregătești o mașină de standard, asta însemnând cu motor până în 2000 de cm și poți să îi pui dotările minime. Probabil și 3000 de euro poți să îți cumperi o mașină folosită și cu care poți participa, iar taxele sunt destul de accesibile, la clasa standard taxa de înscriere e 500 lei”, a încheiat Costin Fântână, președintele Comisiei Naționale de off road din cadrul Federației Române de Automobilism Sportiv.