Vulturii tineri sau pasarea Phoenix?

Sezonul 2016 a fost unul atipic, remarcabil, imprevizibil, cu 9 invingatori diferiti. Rossi si Lorenzo l-au “fugarit” pe Marc Marqez tot anul, insa au gresit sau au avut ghinion in cele mai neasteptate momente.

Am avut un castigator care a stiut sa se tempereze si sa puncteze consecvent, cursa de cursa, pana in momentul in care si-a asigurat matematic titlul de campion. Chiar si la Le Mans, dupa ce a cazut in tandem cu Dovizioso, s-a ridicat si a terminat cursa pe locul 13, in puncte. In 2016, Marc a aratat ca a invatat din sezonul precedent, cand tachinarile si lupta bazata pe contact, la care Rossi este atat de bun, l-au scos rapid in afara luptei pentru titlu. Marc a punctat decisiv de fiecare data cand rivalii sai au gresit sau au avut ghinion.

Previziunile pentru 2017 sunt foarte interesante prin prisma faptului ca s-au facut foarte multe schimbari de echipa, piloti remarcabili au lasat motocicletele pe care concurau de foarte mult timp pentru provocari noi. Lorenzo a trecut la Ducati, Iannone la Suzuki, Vinales la Yamaha. Aripioarele aerodinamice au disparut de pe motociclete, fiind injust considerate niste elemente periculoase. Menite sa aduca apasare pe partea fata a motocicletei, sa diminueze efectul de wheelie, aripioarele au fost eliminate ca element exterior al carenajului. Echipele au inceput sa testeze diferite tipuri de carene, cu noi sisteme interioare pentru a genera apasare aerodinamica. Yamaha au fost primii, intre timp si restul echipelor au inceput sa testeze diverse aripioare interne. Cei mai afectati de disparitia flaps-urilor aerodinamice se pare ca sunt cei de la Ducati, Lorenzo spunand ca la testul de la Sepang “nu am simtit lipsa lor atat de mult, insa la Philip Island s-a simtit, mai ales cand batea vantul. Este evident ca eram cei mai avansati din punctul acesta de vedere si ca am pierdut unul dintre avantajele pe care le aveam”.

In prezent exista mai multe motociclete competitive, fata de perioadele din trecut, cand concurenta era acerba intre doar 2 branduri. Ducati are cel mai puternic motor, cu imbunatatiri vizibile de ciclistica si performanta. Suzuki, probabil cea mai manevrabila motocicleta, are o echipa remarcabil de devotata, care a facut minuni intr-o perioada foarte scurta dupa revenirea in campionat. Din 2007, de la exceptia Ducati/Stoner, Honda si Yamaha isi impart campionatele, ei fiind cei care trebuie sa-si apere statutul de echipe dominante.
Avem o generatie deosebita de piloti, care au noroc de multa potenta mecanica pusa la dispozitie de catre cei 4 constructori, o combinatie perfecta pentru spectacol. Iannone, Dovizioso, Lorenzo, Crutchlow, Pedrosa, Rossi, Marqez si Vinales, toti pot castiga o cursa, prin strategii inspirate sau pur si simplu prin talentul lor. Diferentele dintre motociclete s-au diminuat, facand ca MotoGP sa fie dat ca exemplu fata de Formula 1, care si-a pierdut constant din farmec in ultimii ani.

Din punctul de vedere al luptei pentru titlu in 2017, vom indrazni sa-l scoatem pe Lorenzo din calcul. In urma celor 3 teste oficiale premergatoare noului sezon, Lorenzo a suferit si nu a fost la o distanta confortabila de primele pozitii. Se pare ca adaptarea la Ducati este foarte dificila dupa aproape o viata la Yamaha, acest an fiind, probabil, unul de acomodare. Iannone a schimbat si el motocicleta, insa adaptarea lui la Suzuki pare mult mai fluida si mai usoara decat cea a lui Lorenzo la Ducati, totusi nu-l vedem pe Iannone ca pretendent la titlu, nu in acest an. Crutchlow si-a demonstrat talentul si inspiratia, anul trecut cand a castigat 2 curse si ne-a facut sa ne intrebam daca ar fi reusit mai mult cu o motocicleta de uzina. Dani Pedrosa a castigat anul trecut o singura cursa, atunci cand in conditii deosebit de calde a reusit sa profite de faptul ca majoritatea pilotilor si-au consumat prematur guma fata. Datorita greutatii mici si a apasarii reduse de pe roata fata, Dani a reusit sa forteze pe final si sa obtina o victorie ca in perioada lui de glorie. Din pacate, insa, vremea lui Dani a apus, el fiind poate cel mai ghinionist pilot din perioada moderna a Moto GP, pilot secund la inceputul carierei, ghinionist apoi cand a fost pilotul principal si din nou pilot secund din momentul in care Marc Marquez s-a ridicat.

Un pilot foarte mic de inaltime, foarte fragil, cu o cariera plina de accidentari, Dani traieste ultimele sezoane de MotoGP, sfarsitul carierei fiind mai aproape, poate, decat cel al lui Valentino Rossi. Intre Dovizioso si Lorenzo, in 2017, vom paria pe Italian. Este mult mai familiarizat cu Ducati si dupa cele 3 teste oficiale premergatoare sezonului, acesta pare mult mai solid decat coechipierul spaniol. Totusi Ducati este o motocicleta pretentioasa, inca dificila, un angrenaj controlat perfect o singura data de Casey Stoner in 2007. Imbunatatirile din ultimii ani sunt clare, insa nu atat de evidente incat sa ne duca cu gandul la o lupta pentru titlu. Ducati il asteapta inca pe Casey Stoner, un pilot care nu va mai concura niciodata in motomondial. Dupa testul de la Sepang, cand Casey a fost foarte competitiv, lumea a inceput sa-si proiecteze diverse scenarii, distruse rapid in interviurile de dupa. “Nu m-am lasat de curse pentru ca nu mai eram rapid” a spus el, amplificand tristetea celor care mai aveau o urma de speranta. Dupa acest test s-a intarit parerea ca el ar fi fost singurul capabil sa sparga monopolul celor 2 producatori japonezi din prim plan, Honda si Yamaha.

Ajungand la Honda si Yamaha, am ajuns si la cei 3 luptatori din sezonul ce urmeaza. Anticipam o lupta senzationala intre cei 2 tineri, Maverick Vinales si Marc Marquez, pe de o parte si Valentino Rossi de cealalta parte. Este atipic sa spunem ca este o lupta intre experimentatul Marc, avand in vedere varsta lui si infometatul Maverick. Dupa ce si-a facut mana pe o motocicleta Suzuki, foarte manevrabila, dar cu lacune la capitolul putere, la inceput de drum, Maverick trece, avid de performanta, la poate cea mai completa motocicleta din campionat, Yamaha.

Vultur tanar, asa cum l-am numit in titlu, Maverick doreste sa castige titlul mondial, doreste sa-si bata idolul copilariei si actualul coechipier si s-a legat deja de adversarul direct, Marc Marquez: “Nu am inteles de ce Marc m-a urmarit in timpul testului de la Phillip Island, stiam asta, echipa mi-a semnalizat ca este in coada mea si nu am vrut sa ma opresc. Chiar nu am inteles atitudinea, in teste iti faci treaba, vrei sa testezi o tura lunga si apoi sa iti dai seama ca nu poti sa fortezi… Nu eram dispus sa-l car dupa mine. Este greu sa tragi tare cand stii ca e acolo in spate si-ti studiaza stilul. A trebuit sa renunt la simularea de cursa, din pacate, pentru ca stateam constant la 1:29:xx pe tur. Totusi sunt fericit pentru ca am facut treaba buna in testul din Australia si cred ca eu si el (Marc) suntem cu un pas inaintea celorlalti. Referitor la Marc, mai avem o zi si o sa fie randul meu sa-l deranjez putin”.

Marc Marquez a fost mai relaxat: “Azi la o iesire Vinales m-a depasit. Am reusit imediat sa recuperez si l-am urmarit vreo 2 ture si a fost interesant. Este intotdeauna interesant sa observei si alte motociclete. Am urmarit si Ducati-uri si alte motociclete pe care le simt puternice. Suzuki a fost interesant de urmarit pentru ca arata foarte bine. Yamaha, la fel ca anul trecut, au o motocicleta foarte tare de la cap la coada, o sa fie greu sa-i batem”.

Revenind la tanarul de la Yamaha si la felul cum s-a prezentat in cele 3 teste oficiale din acest debut de sezon, locul 1 de 3 ori, zdrobitor, avid, capabil, intransigent, agresiv, perfect, intra in arena cu mare tam-tam punandu-l la punct pe Marc si aratandu-si coltii evident catre toata lumea, Vinales debordeaza de entuziasm, un entuziasm pe care l-am mai vazut la debutul la clasa mare a lui Jorge Lorenzo. Atunci el a fost pus la punct de un pilot mult mai experimentat si, dupa ce a stat cativa ani in umbra lui, a inceput cu adevarat sa straluceasca. Sa fie si anul acesta Rossi un invatator pentru alt spaniol exploziv?

Fiind inzestrat cu un talent enorm si calit de luptele din ultimii 3 ani cu Rossi si Lorenzo, Marc Marquez este favoritul la titlu si in 2017. Teoria spune ca un pilot tanar (Maverick), pe o motocileta noua nu va bate un pilot care este deja de cativa ani intr-o echipa solida si pe o motocicleta deloc inferioara Yamahai, un pilot care are deja o cariera de invidiat la 24 de ani, cu 3 titluri mondiale la clasa mare. Tot teoria si istoria spune ca un pilot de tipul lui Marc nu mai poate pierde titlul in fata unui “batran” ca Rossi, asa cum nici Rossi nu a putut pierde in fata lui Biaggi. Marc este in cea mai buna postura pentru a continua vanatoarea de titluri pentru ajungerea si depasirea celor 9 pe care le detine rivalul si modelul copilariei, Valentino Rossi.

In titlul acestui articol, vulturii tineri se duelau cu pasarea Phoenix. Similitudinile intre pasarea Phoenix si Valentino Rossi sunt multe. Rossi “s-a prabusit” dupa accidentarea groaznica din 2010. Au urmat apoi 2 ani grei la Ducati, intarind convingerea ca motocicleta italiana a fost o singura data imblanzita de un singur om, Casey Stoner. Chiar Stoner spunea pe vremea cand era pilot la Honda, ca “ma bucur cand il vad pe Rossi ca se chinuie pe Ducati”.

Revenirea lui Rossi la Yamaha a insemnat un fel de renastere neimplinita. Rossi a revenit in top, a inceput sa castige din nou curse, “a reusit” sa obtina cateva titluri de vicecampion. Ghilimelele sunt pentru ca Rossi nu vede un loc 2 ca fiind o reusita. Chiar daca nu a mai fost cel mai rapid in ultimii ani, Rossi a fost capabil sa se foloseasca de imensa sa experienta si sa ii determine pe adversarii directi sa greseasca. 2015 a fost un soc pentru Rossi, acesta pierzand titlul in ultima etapa dupa o desfasurare de neconceput a finalului de sezon. Paradoxal, la 37 de ani, in 2016 Rossi a fost mai rapid si mai competitiv, cursa de cursa, decat a fost in 2015, insa ghinioanele si greselile au fost mai dese.

Daca in 2015 nu a avut nici un abandon si constanta l-a dus la cateva ore de titlul mondial cu numarul 10, in 2016 aceasta s-a transferat la Marc Marquez si ghinioanele s-au mutat la Rossi. In pauza de iarna Rossi s-a antrenat cum nu s-a antrenat niciodata, fara un antrenament asiduu el neputand sa faca fata la cei 38 de ani proaspat impliniti. In era moderna a motociclismului viteza este atipic pentru o persoana de 38 de ani, fie chiar si Rossi, sa se bata cu piloti care aveau numai cativa anisori atunci cand el debuta in motomondial, in anii 90. Rossi inca poate si el este pasarea Phoenix, pentru ca s-a reinventat non stop.

La o simpla verificare a stilului de pilotaj de la inceputul carierei, de la mijlocul carierei si de acum, vom constata o continua evolutie, o capacitate deosebita de a invata si de a se adapta. Rossi are acum stilul celor tineri. L-a adoptat, l-a acceptat si se descurca. Chiar daca nu a fost la fel de rapid precum coechipierul sau in aceste teste oficiale, totusi experienta lui si capacitatea de a se adapta la probleme si situatii dificile il face un pretendent la titlu. Da, avem 2 vulturi tineri care anunta cu surle si trambite ca isi vor disputa campionatul si o pasare Phoenix care mocneste in spate, tacuta. Pandeste in umbra, asteapta sa devoreze carne tanara si sa se ridice din nou. Ce are sa fie vom vedea incepand cu luna martie. Mai intai in ultimul test pre-sezon, apoi in weekendul care culmineaza in data de 26 cu debutul unui sezon incredibil.

 

Tudor Lica

Etichetat cu: ,
Postat în AUTO&MOTO, Motorsport

Comenteeeezi?!!

Comentati exclusiv pe SPTFM.ro...

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Liga 1, play-off 2017
Loc Echipa Pct. J +/-
1FC Viitorul3022
2FC Steaua Bucuresti2720
3CFR Cluj252-1
4CS U Craiova2420
5Dinamo Bucuresti2320
6Astra Giurgiu232-1
Liga 1, play-out 2017
Loc Echipa Pct. J +/-
1Gaz Metan Medias2422
2CSM Poli Iasi1922
3FC Botosani172-1
4FC Voluntari162-1
5ACS Poli Timisoara1322
6Concordia Chiajna132-3
7Pandurii Tg Jiu II1220
8ASA Tg. Mures92-1